Abe se, abe aber efter

Andre navne for legen: Hvor kommer bevægelsen fra?

Dette er en god leg til lejrbålet. Der vælges en deltager, som er "den" og han sendes ud af kredsen eller væk fra lejrbålet. Han må ikke kunne høre og se hvad de andre, der er tilbage i kredsen aftaler.

Der Vælges en anden deltager til at være abe Nr. 1. Alle i kredsen skal vide hvem det er. Han præsenteres for alle i kredsen. Kredsen skal gerne være sluttet rundt om personen der er "den", så han altid har ryggen til nogle af de andre deltagere i kredsen. Det gælder om ikke at afsløre over for "den" hvem aben er. Aben starter nogle forskellige bevægelser(kongens efterfølger), såsom at gøre ansigtet ape-lignende, placere en hånd på naboens hoved, rejse sig op, krydse hans ben, flytte sine arme, ben eller hovedet på en sjov måde, osv. De andre 'aber' skal hurtigt kopiere abe No. 1, mens "den" forsøger at se hvem starter det hele. Når Abe Nr. 1 er opdaget vælges der nye til at være Abe nr. 1 og "den" 


Bemærk: Vælg en livlig deltager til at være abe No. 1. En der virkelig kan sætte gang i de andre med finurlige indfald. Meget af legens succes afhænger af ham.
 

Abe se, abe aber efter

Legen er en variation af kongens efterfølger. Det gælder om for alle ikke at afslører, hvem som er aben over for den, der forsøger aflurer hvem aben er.

Deltagerantal:

12 - 50

Materialer:

Ingen.

Sted:

Ude og inde.