Den bevidste forbruger!

Lader vi os påvirke, således vi vælger nogle bestemte selvom det ikke er i overensstemmelse af det i virkeligheden bedst kan lide?

Spørg deltagerne om de har en ynglings cola, en cola som de syntes smager bedst. Det har de fleste. Spørgsmålet er om de kan smage forskel eller om de lader deres smag diktere af udefrakommende faktorer. Reklamer eller en form for gruppepres.

Fremgangsmåde:

Deltagerne skal nævne deres yndlings Cola. Lad deltagerne gøre det anonymt. Lad deltagerne skrive deres colavalg ned, så de ikke belejligt skifter mening under legen.

Lad nu deltagerne blindsmage 5 - 7 forskellige brands af cola, hvor de mest populære mærker indgår samt de billigste discountmærker. Er ens smagsløg tro mod ens forestilling om hvilken cola man bedst kan lide?

 

Legen kan også laves med mælk. De fleste har en forestilling om at de kun kan lide en bestemt slags mælk med en bestemt fedtprocent.