En klemme på Robinson

To hold eller flere, konkurrer mod hinanden.
Hvert hold får et rigeligt antal klemmer
Hvert hold vælges en Robinson.
Robinson holder styr på sit holds klemmer.
Resten af holdets deltagere er øboer.
Hver øboer skal altid have en klemme sat fast på sit tøj for at kunne deltage i legen. Den eneste der kan sætte en klemme på en øboer er holdets Robinson.
Legen leges indenfor et aftalt område.
Det gælder om for holdene at få fat i de andre holds klemmer.
Øboerne løber rundt og forsøger at tage klemmer fra hinanden.
Det er sådan at øboerne kun må snuppe klemmer fra en modstander hvis vedkommende selv har en klemme på sig. En øboer skal altså altid havde en klemme sat fast på sit tøj, på en måde så der er muligt at få fat i den. Hvis en øboer mister sin klemme, så må denne deltager tilbage til holdets Robinson efter en ny klemme. Hvis en øboer har taget flere klemmer, og så mister sin egen klemme, mister vedkommende også alle de klemmer han har snuppet.
Øboerne skal aflevere de klemmer han hun har taget til sin Robinson for de er sikret.
 
Hvilket hold har flest klemmer når legen slutter.
 
Materialer: Rigeligt med klemmer, gerne i holdfarver