Gerningsstedet!

Gerningsstedet, er stedet for den kriminelle handling. Når man som efterforsker færdes på gerningsstedet, så handler det om at dokumentere hændelsesforløbet og sikre beviser.

Opgaverne kan lyde:

Sikring af beviser, tage fotos, afmærkning af gerningssted identificer ofret,  Afhør vidner få et signalement af gerningsmand og klarlægge gerningstidspunktet.

1) Afmærk gerningsstedet med minestrimmel eller snor.

For at sikre et gerningssted, så skal et gerningssted sikres ved at indhegne det med minestrimmel eller lignende.

2) Afmærk spor med numre og tag billeder.

- Deltagerne kan selv tage billeder eller gerningsstedet er genskabt med billeder af ting gerningsstedet.

- Brug en række billeder af et formodet gerningssted. Deltagerne skal nu selv digte en historie om hændelsen ud fra billederne.

3) Marker omrids af evt. afdøde.

- Brug malertape eller kridt til at markere omridset af offeret.

- Mal omridset af hinanden når i ligger ned eller står op af en væg. Brug omridset og tegn hinanden i fuld figur.

4) Sikre beviser.

Fodaftryk.

Deltagerne skal undersøge om der er et bestemt forhold mellem skostørrelse og en persons højde. Dette virker dog bedst med voksne, da børns forskellige lemmer vokser i etapper. Der er således ikke altid en direkte sammenkæng mellem et barns højde og skostørrelse. Så for at dette virker skal der brugen nogle frivillige voksne.

- Få nogle voksne til at fjerne deres sko og mål deres højde.

- Mål personernes fodstørrelser fra hæl til tå.

- Se om i kan se et mønster i det i måler. Sæt eventuelt tallen ind i et kooridinatsystem. Y-aksen er personens højde i cm, X-aksen er personens fodlængden i cm.

5) Tale med øjenvidner.

- Prøv at være vidne til et lille skuespil med en kort dialog(maks 2 min). Prøv at tage tilskuernes øjenvidneberetning over hændelsesforløbet eller lade dem tage hinandens. Se hvor mange forskellige øjenvidneberetninger i vil få. intervieveren kan stille bestemte spørgsmål til alle vidnerne, så i bedre kan sammenligne jeres interviev. I vil sikkert blive overrasket over hvor stor forskel der er i folks oplevelse af hændelsen/skuespillet.

- Leg legen "Hvem er jeg". Hver deltager får et stykke papir eller lignende tapet fast på ryggen. PÅ hver af deltagernes stykke papir skrives navnet på en person, filmstjerne, sanger, computerspilskarakter eller en anden berømthed. Deltagerne går rundt mellem hinanden og stiller hinanden spørgsmål for at finde ud af hvem de er. En legeleder kan give de enkelte deltagere spor for at hjælpe en forvirret deltager. Legen slutter når alle har fundet deres identitet.

6)Spor

Lad deltagerne komme ind i et rum. Deltagerne skal nu bruge deres opmærksomhed. Det er vigtigt at de ikke rører noget. Deltagerne skal kun se hvad der er i rummet. de har 60 sekunder. efter de 60 seknder skal de forlade rummet. en facilitator flytter eller ænder nu en til 3 ting i rummet. Efterfølgende ukkes deltagerne igen ind i rummet. de skal nu gætte, hvad der er blevet ændret eller er anderledes.