Nissekampen

Kampen om nissehuernes farve

Dette er en julevariation af det klassisk smuglerløb.

 

Ideramme:

I nissernes hjemland, landet ”Juleland”, er der sket noget meget mærkeligt. Kongen er blevet træt af, at alle går med rød nissehue i december måned, som ellers altid har været en stolt tradition. Kongen har derfor besluttet, at fremover, der skal alle nissehuer i landet have en ny farve i december måned. Kongen har besluttet, at der skal være en konkurrence om, hvilken farve julehuen skal være i fremtiden.

”Juleland” består af 4 små landsdele:

Sydlandet, Østlandet, vestlandet og nordlandet.

Disse 4 landsdele har hver deres farve flag og huer. Nisserne i disse landsdele ønsker selvfølgelig, at nissehuerne fremover skal være samme farve som præcis deres flag og hue.

Østlandet stemmer for en blå nissehue.

Vestlandet stemmer for en grøn nissehue.

Sydlandet stemmer for en Hvid nissehue.

Nordladet stemmer for en Gul nissehue.

 

Konkurrencen er denne:

Kongen har stillet en stor julegave med lys på ved sit slot.

Der er hul i gaven, så man kan lægge sin stemme i den.

Gaven er altså en stemmeboks.

Den farve, som får flest stemmer vinder.

Hver nisse i en landsdel må stemme lige så mange gange, som denne kan nå i valgperioden, men en nisse må kun tage 1 stemme med ad gangen, Fra stemmeudleveringsstedet til stemmeboksen.

Den landsdel der til sidst har flest stemmer i boksen har vundet konkurrencen. Udfordringen er dog at mellem udleveringsstedet og slottet er der nogle oprører. Bliver man fanget af disse oprører, så får man frataget sin stemme og må gå tilbage til stemme-udleveringsstedet for at få en ny stemmeseddel og prøve lykken igen.

 

Opstart:

Nissekongen kan byde velkommen

Deltagerne får fortalt historien bag løbet og inddeles i grupper/landsdele. Deltagerne præsenteres for de forskellige roller i legen: Vagten, sekretæren og oprørene. Hvis de ekstra stationer ”valgfusk A/S” og ”lykkens pamfilius” bruges, så præsenteres de også, men ikke hvad der sker på disse stationer.

Deltagerne inddeles i landsdele og farver

Hver Deltager får udleveret en stemmeseddel i deres landsdels farver. Og får fortalt de regler i måtte bruge til jeres leg. Legen går derefter i gang.

 

Forslag til regler:

Nisserne må ikke forlade arealet under legen.

Nisserne må ikke gemme stemmesedlerne på deres person. Stemmesedlen skal holdes i hånden og afleveres til oprørene, hvis de bliver fanget.

Lad deltagerne starte med hver deres stemmeseddel.

Begræns brugen af lommelygter.

Materialer til opstart: Stemmesedler. Gerne udklædning til kongen. Faner i landsdelenes farver.

Immunitetskort beholdes af oprøreren efter nissen er eskorteret til valgboksen.

Oprørene må ikke" tage nissernes "grankogler"

Løbet indeholder følgende elementer:

 

Udlevering af stemmer Kongens. Vagt og sekretær:

 

Udleveringsstedet:

Her kan nisserne få deres stemmesedler i deres lands farve. 

Sekretæren har en masse udklippede sedler, med motiver af nissehuer, i landsdelenes farver.

Men for at få en stemmeseddel, så skal hver nisse først løse en opgave hos Kongens vagt.

Materialer: Indret stedet således at deltagerne skal stå i kø. Ellers bliver der en masen på stedet. Lad der være flere vagter og sekretærer, hvis der er mange deltagere med.

 

Kongens Vagt:

For at få udleveret en stemmeseddel, så ska l man forbi kongens vagt, og først løse en opgave. Når denne opgave løst, så får man sin stemmeseddel af kongens sekretær.

Vagten har en terning, som denne slår med. Det antal øjne, som terningen viser, fortæller hvilken opgave nissen skal klare for at få sin stemmeseddel.

(Hvis man ikke orker en opgave, så kan vagten bestikkes med en "grankogle". Så springer nissen opgaven over)

Materialer: Terninger og materialer til opgaver(se forslag til opgaveark). Gerne udklædning til vagten.

Kongens sekretær:

Sekretæren og vagten arbejder sammen. Når en nisse har løst sin opgave og har gjort sig fortjent til en stemmeseddel, så sendes nissen videre til sekretæren, som udleverer en stemmeseddel (nisserne skal selv gøre opmærksom på hvilken farve denne ønsker).

Materialer: Stemmesedler i landsdelenes farver(se skabelon). Gerne udklædning til sekretæren.

 

Sekretæren og Kongens vagt holder til i den ene ende af arealet. Modsat ende af arealet af valgboksen og kongens slot. 

Vejen til stemmeurnen:

Uheldigvis er der en flok oprørere i landet. De VIL beholde den røde nissehue og de gør alt hvad de kan for at spolere kongens konkurrence.

Oprørerne fanger folk fra de 4 landsdele og tager deres stemmeseddel.

Hvis man bliver fanget og får taget sin stemmeseddel, så er man derfor nødt til at gå hen til vagten og løse en opgave igen og få udleveret en ny stemmeseddel af sekretæren.

Oprørene:

Oprørene prøver at spolere valget ved at frarøve de stemmende nissers stemme på vej fra slottet til stemmesedlen.

Materialer: Oprørene skal selvfølgelig have røde nissehuer på.

Stemmeboksen:

Står ved kongens slot. Julegaven/valgurnen/Stemmeboksen er lavet som en stor julegave med hul i. Hvor nisserne kan placere sine stemmer. Stemmeboksen er oplyst med julelys. Lav stemmeboksen således, at stemmesedler som er afleveret ikke kan fjernes igen af små fedtede nissefingre, så der opstår tvivl om valgsvindel.

Materialer: Kasse som er pakket ind som en gave. Lyskæder.

Arealet:

Legen leges på et større areal som byder på flere ”ruter” til og fra stemmeboksen fra kongens slot.

Kongens slot, hvor stemmerne udleveres og stemmeboksen, hvor stemmerne afleveres, placeres i hver sin ende af arealet.

Tip: Jo flere gemmesteder og ruter arealet kan byde på, jo sjovere bliver legen. Det er en god ide hvis arealet kan synligt afgrænses, så alle ved hvor legen leges.

Materialer: Minestrimmel.

Ekstra:

Hvis der er mange med i legen, så kan der oprettes to yderligere stationer på vej til kongens slot fra valgstedet, hvor der udleveres stemmesedler:

Stemmesnyd A/S

Stemmesnyd er drevet af rensdyrmafiaen. De vil selvfølgelig gerne tjene penge på valget med at handle med stemmesedler.

På den ene station kan nisserne gamble med deres stemmeseddel.

Legen er kvit eller dobbelt. En nisse kan satse sin stemmeseddel og spille sten saks papir. Hvis nissen vinder, så får denne en ekstra stemmeseddel.

Satser en nisse et immunitetskort eller tre grankogler og vinder så får nissen 3 stemmer i præmie. Der kan også laves andre små konkurrencer.

Materialer: Udklædning. Stemmesedler.

Her kan man også købe en stemmeseddel, hvis man har to grankogler (fra Lykkens pamfilius).

 

Lykkens pamfilius:

Stemmesnyd er drevet af rensdyrmafiaen. De vil selvfølgelig gerne tjene penge på valget ved at handle med stemmesedler.

Her kan en nisse sælge sin stemmeseddel. Nissen får så lov til at få en præmie. Præmien vælges tilfældigt. Nissen skal vælge en af tre muligheder. Bag mulighederne kan der gemme sig følgende:

- Et stykke chokolade.

- Et immunitetskort – Hvis en nisse har et immunitetskort, så kan det gives til en oprører, hvis de bliver fanget med en stemme. Oprøreren skal så eskortere nissen til stemmestedet. Dvs. et immunitetskort er en sikker stemme. Nissen vælger selv, hvornår de vil bruge deres immunitetskort. Imunitetskortet kan også spilles væk på stationen Stemmesnyd A/S

- En grankogle. Er en valuta, som kan bruges hos Stemmesnyd A/S eller til at bestikke vagten med, så man slipper for en opgave når man henter en ny stemme.

Materialer: Udklædning, chokolade, immunitetskort (se skabelon), grankogler (se skabelon).

"Grankogler" er en form for valuta, der kan bruges hos rensdyrmafiaen.

Immunitetskort. En nisse kan nu få en oprører til at eskortere sig sikkert til stemmeurnen med sin stemme(r). En nisse må selv bestemme, hvornår denne vil bruge sit immunitetskort.

Vagtens opgaver til nisserne.

Stemmesedler. Stemmesedlerne printes på farvet papir i landsdelenes farver.

Nissekampen

Nissekampen er en juleudgave af det klassiske smuglerløb.

Deltagerantel:

Minimum 2 hold af 5 personer. Minimum 5 facilitatorer til at spille rollerne i legen.

Materialer:

Se stationerne!

Go large or go home - Klæd jer ud og pynt op. Det giver mere liv til legen. 

Sted:

Udenfor. Helst på et areal, som byder på gemmesteder og flere ruter til og fra valgstedet og slottet.

Tip:

Sørg for facilitatorene af legen kender deres roller godt og, hvordan de skal agere over for nisserne og med hinanden.