Knivbevis

Skal i lære foreningens unge medlemmer om, hvordan i ønsker at de skal håndtere kniven og lærer dem om, hvordan man bruger dolken forsvarligt. Så bør i lave et dolkebevis eller et knivkursus som børnene skal gennenfører inden de må bruge en kniv.

Hver deltager skal løse en opgave, hvor de skal bruge deres dolk. Før, under og efter opgaven vil de blive instrueret i, hvordan de skal håndtere dolken.

Under opgaven skal de vise at, de kan bruge en dolk forsvarligt. Deltagerne skal snitte en figur af agurk, Gulerødder og kartofler. At snitte i en pind kræver ofte lidt fysik og en skarb kniv. Derfor er det at lave en grøntsagsfigur et godt alternativ da grøntsager er nemme at snitte i for de unge mennesker.

 

Opgaven skal være simpel og overskuelig.

Det kan være en god ide at lave en simpel figur, som de skal lave en magen til af. For at løse opgaven skal der skrælles, skæres, snittes og laves huller med kniven. Til sidst dypper deltagerne deres grøntsagsfigurerne i dip og spiser dem.

 

Dolkebevis

Deltagerne lærer dolkereglerne samtidig med de bruger dolken til at løse en praktisk opgave, som jeres grupper eller institution har sat for medlemmernes brug af dolken.

Eksempler på regler for brug og omgang med dolk kan lyde:

-Dolken er et redskab ikke legetøj.

-Brug kun dolken når der en voksen til stede, også selvom du har fået dolkebeviset.  

-Snit altid væk fra dig selv.

-Hold din dolk skarp.

-Hak aldrig med kniven, og slå aldrig på dolkens ryg med noget hårdt. Eks. En hammer eller sten.  

-Brug aldrig dolk, når der er mennesker inden for en armslængde.

-Sid ned, når du snitter.

-Snit altid ned mod jorden og ikke op i luften.

-Kast aldrig med en dolk eller andre knive.

-Snit ikke i levende træer og buske

-Aflever altid en kniv ved at holde på bladet. Æggen skal vende nedad og væk fra håndfladen. Rør aldrig æggen med fingrene.

-Kend de forskellige dele på dolken. Æg, skuldre, blad, skaft og skede.

-Rengør altid dolken efter brug

-Opbevar dolken i skeden, når den ikke er i brug, samt når du går eller løber.

-Et merglespir bruges til at løsne knuder. Det bruges IKKE til at slibe dolken på.

 

Fremgangsmåde:

Hver deltager, får et skærebræt, en kartoffel, to gulerøder, og en 1/3 agurk.

Grøntsagerne er vasket på forhånd. Der gøres opmærksom på de regler, som i har i jeres forening, mens deltagerne løser opgaven og bruger kniven i praksis. Instruktørene fortæller om reglerne i takt med at deltagerne bruger knivene, så det kommer til at foregå som en naturlig del af opgaven.

(Rengøring af kniv og fingervask)      

Ulvene får at vide de skal lave mad, så de skal rengøre deres kniv og vaske hænder.

Ulvene skal gå ud at rengøre deres kniv og vaske hænder. Kniven skal selvfølgelig bæres i skeden, når de går med kniven. Når alle har rengjort deres knive, så fortsætter i!

  • Hold kniven ren.

(Håndtering af kniven)

Alle deltagerne skal give deres kniv til sidemanden.

  • Aflever kniven korrekt.

(Vælg den rigtige kniv til opgaven)

Deltagerne ser nogle forskellige knive. Deltagerne skal forsøge at gætte hvad de er beregnet til? Deltagerne får nogle praktiske oplysninger omkring brugen af dolken og de forskellige knive.

  • Vælg den rigtige kniv til opgaven.

(Hvad hedder de forskellige dele på dolken)

Hvad hedder de forskellige dele af dolken?

Blad, æg, skuldre, skæfte, spids osv.

(Skeden)

Deltagerne skal vide vigtigheden af, at have en skede til kniven!

  • Skeden skal være hel og uden huller.
  • Kniven skal altid bæres i skeden, når den ikke bruges.

(Inden du snitter. Tænk over hvad du gør)

  • Du skal sidde ned når du snitter(eller stå stille ved køkkenbordet)
  • Snit altid væk fra andre.
  • Snit ikke i levende træer og buske.
  • Kniven er ikke legetøj.

(En døv kniv er en farlig kniv)

Deltagerne skal se om deres kniv er skarp. Og kunne fortælle, hvordan de sliber den.

(Mergelspiger)

Deltagerene skal vide hvad et merglespiger bruges til.(Det er IKKE et strygestål)

  • Hold kniven skarp.

(Opgaven)

Deltagerne skal snitte en grøntsags-figur, hvor de forskellige grøntsager skrælles og snittes i forskellige former. Figuren sættes sammen med tandstikker.

Deltagerne viser hinanden deres figurer. Til sidst spiser deltagerne deres figur.

(Pop Quiz)

Mens deltagerne snitter, så går instruktørerne og hjælper til. Instruktørerne stiller forskellige spørgsmål til deltagerne, om det at bruge kniven og de regler de skal kunne, for at sikre at de har fanget budskabet.

(Vedligeholdelse)

  • Giv kniven og træskaft olie.
  • Fjern rust og urenheder.
  • Hold kniven skarp.

(Våbenlov)

Det er ikke nødvendigt at trætte børnene med detaljer om våbenloven blot de ved, at de kun må have deres kniv på sig til spejder, ellers skal den ligge hjemme.

(Afslutning)

Deltagerne vasker deres knive og tørrer dem af og putter dem i deres skede. Deltagerne fremviser og spiser deres egen grøntsagsfigur.

Skal foreningens unge medlemmer tage knivbevis, så de har bevist at de kan omgåes kniven forsvarligt. Så er der her et eksempel på hvordan det kan gøres! Deltagerne skal løse en praktisk opgave, hvor de samtidigt får forklaret foreningens regler.

Deltagerantal:

10 - 30.

Materialer(pr person):

2 gulerod, 1/3 agurk, 1 kartoffel, 1 skærebræt, 1 kniv,

Materialer til fælles brug:

tandstikker, cremefraiche, dipmiks, skrælleknive, plaster, Forskellige knive som bruges til forskellige opgaver, slibesten, merglespir. Skåle til skræl.

Sted:

Inde og ude.