Koder

Der findes mange tusinde koder, nogle sværere end andre. Dette tema handler ikke om koder og kodeløsning som sådan, men om hvordan man kan bruge dem i praksis. Har man siddet med blyant og papir med en kode for første gang, så er det vældigt spændende, men anden gang kan det godt blive lidt trivielt. derfor er det et godt pædagogisk virkemiddel at kunne sætte koderne ind i en anden sammenhæng, så de igen kan udfordre deltagerne på en ny måde.  

TEMA: Koder.

Der er ofte forskellige udgaver af samme kode

Som udgangspunkt er det altid vigtigt at dem, der skal løse koder har den rigtige nøgle til koderne. Der findes ofte flere udgaver af koderne. Som eksempel er der minimum tre forskellige udgaver af frimurekoden. Dette er især vigtigt, hvis du laver koder til fremmede deltagere ved arrangementer. Alle deltagere skal have lige mulighed for at løse en opgave - Alle deltagere skal kende eller have adgang den rigtige nøgle, hvis de skal løse en kode. Eller skal deltagerne have lige mulighed for at resonere sig frem til nøglen og derved løsningen på koden.