Krydderismuglerne

Deltagerne deler sig i to hold. Smuglere og spioner.
Legen leges bedst om natten i et kopieret eller skovklædt terræn hvor der er mulighed for at gemme sig.

Arealet som spilles på skal være relativt stort og synligt afgrænset så spillerne ved hvor banen er.
Smuglerne og spionerne har hver deres "banehalvdel" dvs. at holdene har en base i deres ende af arealet. Baserne fungerer henholdsvis som handelsstation for smuglerne og base for spionerne.
I Hver Base/handelsstation sidder der en scorekeeper som holder øje med pointene.
scorkeeperne skal modtage smuglernes varer og spionernes konfiskerede smuglergods.
På handelsstationen, som for smuglerne, ligger i spionernes ende af banen, kan de sælge/aflevere deres smuglergods. I deres egen ende ligger deres base hvor de kan få nye smuglervarer.
ved spionernes base(smuglernes handelsstation) kan spionerne aflevere de smuglervarer de har konfiskeret.

Efter alle har fået fortalt reglerne går hvert hold til sin banehalvdel og ligger en strategi for legen.
Smuglerne skal smugle følgende smuglervarer fra deres base til handelsstationen.
Smuglervarerne er små stykker papir/træbrikker med varens navn og værdi.
Varerne kan ligeledes være ting: jo større ting jo højre værdi. Hvis der bruges ting er det vigtigt at alle ser tingene først således at alle ved hvordan smuglergodset ser ud.

 

Chokolade -  50 point.  Mængde: 10

Sukker -        75 point.  Mængde: 8

Dyrehuder -  100 point. Mængde: 8

Krudt -          150 point. Mængde: 6

Design for nye hemmelige våben - 300 punkter. Mængde: 3

Kort til begravet skat - 500 point. Mængde: 1


Hvert hold skal have en synlig holdfarve, så alle kan se hvem er hvem, især hvis der er mange deltagere.
Smuglerne skal nu smugle deres varer fra deres base ned til handelsstationen. Basen og handelsstationer er områder på 10x10 meter.
Smuglerne har kun helle de to steder. Hvis de bliver fanget af en spion skal de stå stille og lade sig visitere
Spionen må kun visitere smugleren i et minut, eller til smugleren har talt højt til eks. 100. En spion kan kun fange en smugler af gangen.
Smugleren må gemme smuglergodset på sig men kun i de yderste lag tøj og ikke inde direkte på kroppen og på intime steder.

Hvis spion ikke kan finde papiret/smuglergodset inden for et minut(eller der er talt til 100) Slippes smugleren fri til at forsøge at komme frem til handelsstationen. Hvis spion finder "smuglergods" skal han bringe det til sin base, imens kan smugleren returnerer til sit hovedkvarter til at modtage et andet stykke smuglergods.

Hvis en smugleren kommer frem til handelsstationen skal han giver sine varer til scorekeeper, og bliver eskorteret tilbage til sit eget hovedkvarter af en person eller leder der har tilsyn til spillet.

Spillet fortsætter i en fastsat periode over to omgange, så begge hold prøver at være smuglere og spioner. Når det slutter tælles pointene sammen på de smuglede varer, og en vinder er erklæres.

Smuglerløb

Smuglerløb er en klassiker. Der er mange forskellige regler og variationer af det elskede natløb. Her er en variation til.

Deltagerantal:

Mange! Deltagerne deles ind i to grupper. Grupperne kan ligeledes deles ind i små hold.

Materialer:

"Penge",  smuglervarer, minestrimmel til markering af banen.

Sted:

Ude. På et areal som byder på gode gemmesteder.