Løb2 - Dolkebevis

Posterne er små opgaver med dolken, og små samtaler, hvor der er nogle punkter som posterne skal berører undere postens aktivitet. Løbet handler om at I som institution formidler jeres regler vedrørende håndteringen af dolken i jeres forening.

Deltagerne inddeles i små grupper. Der udleveres en dolk og skede til dem der ikke har en i forvejen. Dolken og skeden skal med rundt på alle poster.

Materialer:

Opstart: Dolke med skede.

Post 1: Dolk, Pinde.

Post 2: Dolk og skede.

Post 3: Kasteknive, kasteskive.

Post 4: Dolk og skede. Olie, Papir, Sandpapir, Vand, papir.

Post 5: Dolk, Balloner(bør pustes op før løbet), tuscher. Forskellige knive. Barberskum, viskestykker.

Post 6: dolke, små stykker brænde.

Post 7: Førstehjælpskasse med plaster, vådrenseservietter, gaze, kompresforbindinger.

Post 8: En eller flere defekte knive.

Post 1 2.årsulve: Brænde, bøjlesave, snor, olie, papir,

Post 2 2.årsulve: Brænde, flækøkse/Hammer, brændeøkse/skovøkse, huggeblokke, olie, fil slibesten evt. kiler.

Ekstra materialer: Plaster

 

Post 1 – Når du snitter!

Praktisk opgave

Find en pind.

Skal der snittes figurer eller værktøj i træ, så bruges der altid friskt træ.

Deltagerne skal lære. hvordan man snitter sikkert, uden at snitte sig selv eller andre.

Bl.a. Snittearbejdet foregår altid siddende.

Hvilke stillinger er bedst at sidde i?

Hvor langt skal I sidde fra hinanden?

Deltagerne Snitter deres pind spids.

 

Her skal ulvene lære!

  • Dolken er et redskab ikke legetøj.
  • Brug kun dolken når der en voksen til stede, også selvom du har fået dolkebeviset.
  • Sid altid ned, når du snitter.
  • Snit altid væk fra dig selv.
  • Hold kniven foran knæene når du snitter, så kan du ikke ramme dig selv
  • Brug aldrig dolk, når der er mennesker inden for en armslængde.
  • Opbevar dolken i skeden, når den ikke er i brug.

 

Materialer:

Dolk med skede. Pind.

 

Post 2 – At gå med kniv!

Her skal ulvene lære at aflevere deres kniv til en anden og kunne se om deres kniv og skede er forsvarlig at bruge.

Gå sammen to og to. Lav små rollespil hvor i viser hvordan i skal håndtere kniven forsvarligt.

 

Her skal ulvene lære!

  • Hvordan skal jeg gå med en kniv?
  • Hvordan giver du en kniv til andre og modtager en kniv fra andre?
  • Hvordan snitter du sikkert?
  • Undersøg om din skede og kniv er i orden.
  • sidder kniven sikkert i skeden, så den ikke kan falde ud?
  • Er din kniv skarp?
  • Sidder knivens blad fast på skaftet?
  • Er knivbladet rent og rustfrit?
  • Må du snitte i levende træer og buske?

 

Materialer:

Dolk og skede.

 

Post 3 - Leg med kniven!

Kniven er ikke legetøj – Så lad os "lege" med kniven.

Deltagerne kaster med kasteknive. Hver deltager har tre forsøg.

(Oftest er kasteknive utroligt svære at bruge. Det en god måde at illustrere på, hvor tåbeligt det er at kaste med sin kniv)

Deltagerne kaster med kasteknive. Hver deltager har tre forsøg.

 

Her skal ulvene lære!

  • Kniven er ikke et legetøj. Man må ikke kaste med kniven.
  • Hvis I ikke bruger kniven forsvarligt, så mister i jeres dolkebevis.
  • Opbevar dolken i skeden, når den ikke er i brug, samt når du går eller løber.
  • Snit ikke i levende træer og buske
  • Er der kommet hakker i æggen eller er spidsen knækket, så skal kniven slibes.

 

Materialer:

Kasteknive. Kasteskive.

 

Post 4 - Vedligeholdelse af kniven!

Her skal ulvene lære lidt om vedligeholdelse af kniven og skeden.

Lær at slibe din kniv.

Lær at pleje og rengøre din kniv.

Vær opmærksom på om din skede er i ordenorden.

  • Vedligeholdelse af kniven:

Hvis skaftet er af træ så skal det engang imellem have olie.

Hvis Bladet er rusten, så skal det pudses og have olie.

Hvis kniven er sløv, så skal den slibes

Hvis der er hakker eller mærker i knivens Æg, så skal de slibes væk.

Skeden er en del af kniven. Skeden skal være hel, især i spidsen. Skeden skal kunne lukkes så dolken ikke kan løsne sig og falde ud af skeden.

 

Her skal ulvene lære!

  • En døv kniv er en farlig kniv.
  • Hvis en dolk skal bruges til madlavning, så skal den rengøres før og efter brug.
  • En dolk skal være tør og ren inden den puttes i skeden.
  • Dolken skal altid opbevares i skeden, når den ikke er i brug.

 

Slibesten. Dolk og skede. Olie. Papir. Sandpapir. Vand. Papir.

 

Post 5 – Den rigtige kniv til arbejdet!

Der fines mange forskellige knive, som kan bruges til forskellige opgaver. Deltagerne ser på forskellige knive og snakker om hvad de kan bruges til. Deltagerne giver dolkene korrekt til hinanden, så man kan se at de kan aflevere dem rigtigt til hinanden.

  • Steakkniv – spisekniv til når der skal spises bøffer.
  • Smørekniv – til når der skal smør, leverpostej, marmelade og andet smørepålæg på brødet-
  • Skrællekniv – Lille skarp kniv til rengøring af frugt og grønt
  • Brødkniv - Kniv med bølget blad.
  • Fileteringskniv – Kniv med fleksibelt blad
  • Grøntsags kniv – bredbladet kniv, god til løg og salathoveder.
  • Kartoffelskralder - Til skrælning af rodfrugter.
  • Hobbykniv – Til papir og tynde emner, som kræver en meget skarp kniv.
  • osv.

 

Her skal ulvene lære!

  • At en kniv ikke bare er en kniv.
  • Vælg den rigtige kniv til opgaven.

 

LEG:

Hvor sikker er du på hånden?

Hver Deltager skal puste en ballon op og tegne ansigt på den. Det skal være en mand med fuldskæg, som tegnes. Derefter skal deltagerne komme barberskum på ballonen og barbere manden med deres dolk – uden at han kommer til skade. Prøv evt. at bruge de forskellige knive til opgaven.

 

Materialer:

Balloner(bør pustes op før løbet), tuscher, dolke, forskellige knive, barberskum, viskestykker.

 

Post 6 – Snit et juletræ!

Snit et juletræ

Her skal deltagerne lære en af de praktiske ting som vi kan snitte til spejder. Et ”juletræ” bruges til optænding når man tænder bål. Her er det selvfølgelig vigtig at man bruger tørt og ikke friskt træ. Sørg for at ulvene viser at hvad de har lært på de forrige poster.

 

Her skal ulvene lære!

  • Hvordan kan man se forskel på tørt og friskt træ?
  • Hvad er forskel på friskt og levende træ?
  • Hvad er godt optændingsbrænde?

 

Materialer:

Små stykker brænde. Dolke.

 

Post 7 - Førstehjælp

Uheldet kan være ude, når I bruger dolk. Derfor kunne det være rart at kende lidt grundlæggende førstehjælp ved behandling af snitsår.

Deltagerne skal rengøre et snitsår, lægge plaster og lave forbindinger.

 

  • Hvad er et snitsår? Kan vi klare det selv, eller kræver det lægehjælp?
  • Hvordan behandles det?

 

Brug fremgangsmetoden:

Vurder såret

Undersøg sårets dybde og placering. Er såret mere end 1,5 cm langt, over 0,5 cm dybt og gaber, sidder såret i ansigtet eller sidder såret over et led?

Tilkald hjælp
• Hvis såret svarer til beskrivelsen ovenfor, eller der opstår tegn på infektion, skal du søge læge eller skadestue.
• Du skal også kontakte læge eller skadestue, hvis der er risiko for jordforurening i såret, og dermed behov for stivkrampevaccination.

Giv førstehjælp
• Pres et sterilt kompres eller rent stykke stof over såret, vurder sårets placering og størrelse.
• Skyld med vand, hvis såret er urent. Derefter kan du anlægge en steril forbinding.
• Du skal efterfølgende holde øje med såret. Vær især opmærksom på symptomer på infektion. Rødme, varme, ømhed og hævelse er tegn på infektion.

 

Hvis snitsåret ikke kræver lægefaglig behandling men blot et plaster, så er det rart at kunne sætte et plaster på forsvarligt over et led og uden at rører gazen.

Opgave: Rengør såret, læg plaster på et fingerled.

Hvis såret kræver en tur på skadestuen, så kan det være en god ide at kunne ligge en forbinding inden.

Opgave: Læg en fingerforbinding og en kompresforbinding.

Materialer:

Til rengøring af sår - vand, klud eller lignende. Førstehjælpskasse med plaster, vådservietter, gase, kompresforbinding.

 

Post 8 – Find fem fejl!

Er i en spejdergruppe, så ligger der sikkert et pat knive rundt i jeres hytte som har set bedre dage. Find disse knive og brug dem til at lege ”Find fem fejl”

Knivene kan have følgende fejl og mangler:

Hak i æggen

Kniven er døv

Kniven mangler sin spids.

Knivens blad sidder løst på skaftet.

Bladet er rustent.

Skaftet er tørt og mangler olie.

Der er brud/revner i bladet.

Bladet er knækket.

Kniven er slebet forkert/æggen er ikke lige eller asymmetrisk.

Skeden er itu.

Skeden mangler helt.

Når deltagerne har fundet fejlen, så kan i snakke om, hvordan man kan undgå denne fejl og udbedre den.

 

Materialer:

En eller flere defekte knive.

POST 1 (andenårsulve)