Rollespilsløb

Dette løb er en blanding mellem et klassisk smuglerløb og en skattejagt, hvor man under løbet møder et persongalleri, som man kan tale med, løse de opgaver de fremsætter for derved at finde en skat. De enkelte personer er klædt ud i overensstemmelse med de roller de spiller.

Persongalleriet tæller:

1 En smugler

2 En smed

3 En skoager

4 En præst

5 En heks

6 En sømand

7 En vagabond

8 En greve

9 En vaskekone

10 En politibetjent

 

En kort beskrivelse.

1. Smugleren sælger smuglergods(i form af vandballoner) som holdene skal smugle frem til greven.

2. Smeden sælger en spade, og kan imod store penge også lække nogle oplysninger.

3. Skomageren sælger ¼ del af skattekortet, men kun imod betaling af læderstykker.  Disse sælges af greven.

4. Præsten kræver ingenting for sine oplysninger, til gengæld er ingen af hans spor sande.

5. Heksen vil, for en samling af diverse urter, blande en drik, hvori hun kan se hvor ¼ del af skattekortet ligger begravet.

6. Sømanden sidder i en kano og er hønefuld. Han er i besiddelse af ¼ af skattekortet, som han vil sælge for en flaske whisky. Denne flaske kan købes af vaskekonen.

7. Vagabonden sælger snoren, som er nødvendig for at finde skatter. Betalingen er whisky – den sælges som før nævnt hos vaskekonen.

8. Greven opkøber smuglergods og betaler med ¼ skattekort. Desuden sælger han læder, som kan bruges hos skomageren.

9. Vaskekonen sælger Whisky, som kan bruges hos henholdsvis sømanden og vagabonden.

10. Politibetjenten forsøger at fange de hold, som prøver på at smugle. (slår forhåbentlig nogle vandballoner i stykker).

 

Beskrivelse af skattekortet:

Kortet deles i fire stykker, som hver indeholder en ledetråd, der er nødvendig for at finde skatten. Fordelt på de fire kortstykker findes følgende oplysninger.

1. Skrift om hvorledes snoren anvendes.

2. Udgangspunktet.

3. Områdets bygninger og dybden hvori skatten ligger begravet.

4. Kompasretninger.

 

Fremgangsmåde for løbet:

Alle deltagerne præsenteres for de forskellige personer, som selvfølgelig er klædt godt ud. Under denne præsentation nævnes ikke hvilken oplysninger de kan forvente at få hos den pågældende person, ej heller hvor man kan forvente at finde dem. Efter præsentationen deles deltagerne i hold og der udleveres en vis mængde startpenge til hvert hold(800 daler), som holdene kan prøve at bestikke nogle af personerne med, eller handle sig frem til nogle af de ting, der evt. kan bringe dem på sporet. På et tidspunkt, når holdene dertil, hvor deres penge ikke længere rækker og den eneste mulighed de har for at få nogle daler på lommen, er ved at smugle. Her skal de naturligvis passe på betjenten.

Her ud over får holdene ingen oplysninger om hvordan løbet skal gribes an, det må de selv finde ud af.

Er der nogle af holdene, der overhovedet ikke får begyndt, skal man selvfølgelig ikke våre så hår med at frigive nogle oplysninger. Det skal trods alt gerne være sjovt for alle holdene. Hvert hold får 800 daler.

Nærmere personbeskrivelse:

 

 

 

SMUGLEREN er en mørkets person, og virker derfor meget hemmelighedsfuld, dog ikke så meget, at grupperne ikke forstår, at han er interesseret i at ansætte dem til at smugle. Han sælger dem for 500 Daler en vis mængde vandballoner (10 vand og luftballoner)og forklarer dem, hvem det er de skal sælge dem til(Greven).

Kommer der nu en gruppe, der har brugt eller mistet alle sine startpenge, giver smugleren 

dem 2 vandballon, og forklarer dem, at ved at løbe flere gange kan de igen komme ind i løbet. En 6 l vandballon er kviksølv og en 6 l ballon med luft er nitrogen. Greven som ligeledes er alkymist bruger det til at lave ”GULA” med.

 

SMEDEN sælger spader, hvilket han overhovedet ikke lægger skjul på. Prisen på en spade er 1000 Daler, men han er selvfølgelig villig til at prutte om prisen. Hvis patruljen forsøger at bestikke ham med store penge, er han villig til at røbe, at "sømanden ligger inde med meget værdifulde oplysninger" og at| han drikker whisky.

 

SKOMAGEREN indrømmer forholdsvis hurtigt, at han er i besiddelse af meget værdifulde oplysninger, måske endda en kortstump. Den eneste måde han vil skille sig af med denne stump, er hvis grupperne kan frembringe ham nogle læderstykker som han kan bruge til at lave sko med. Han fortæller med, at disse læderstykker kan de købe hos greven.

 

HEKSEN fortæller dem, at hvis de kan frembringe et hyldeblad, en hybenfrugt og et egeblad, vil hun være i stand til at fremstille en væske, hvori hun kan se, hvor gruppen kan finde en kortstump.  Får holdet heksen til at fremstille en væske, ved at finde de ønskede ingredienser, så fortæller hun holdet om et sted hvor der ligger en Kortstump. Eks. kan hun se kortstumpen ligger gemt ved " stuehusets nordøstlige hjørne.   

 

PRÆSTEN som selvfølgelig skal virke meget ærlig, fortæller vidt og bredt om det han har hørt om denne her skat, men intet af det han siger er sandt. Han skal dog ikke komme med nogle oplysninger som vil få et hold til at løbe til Langtbortistan.

 

SØMANDEN sidder i en kano ca. 50 meter fra land og er helt tydelig hønefuld. Han er i besiddelse af en kortstump, og fordi han er så fuld, kan han Selvfølgelig ikke holde kæft med det. En ting er han dog sikker på - han giver ikke kortet væk med mindre han får en flaske whisky af den type, som vaskekonen sælger.

(Det vil nok være klogt at tage noget tøj på, der kan tåle at blive vådt, man ved aldrig hvad der kan ske i kampens hede).

 

VAGABONDEN vil efter en del vrøvlen frem og tilbage, sælge dem en Snor, som er nødvendig for at finde skatten, men hvordan den skal bruges ved han ikke. Prisen for snoren er en flaske whisky af den slags man kan købe hos vaskekonen.

 

GREVEN opkøber de smuglede vandballoner. Alt efter hvor mange holdene kommer med, vurderer han hvorvidt de skal betales med læderstykker eller en kortstump. Har patruljen fået både kortstump og læderstykker, men blot mangler penge, betales der —

med 100 daler for hver frembragt vandballon. I det tilfælde, hvor der betales med læderstykker, Små greven gerne oplyse gruppen om, at der måske er mulighed for at sælge dem videre til skomageren. Hvis en patrulje spørger om de kan købe læder-

Stykker, skal holdet betalte 100 Daler for hvert stykke de får.

 

VASKEKONEN er en sladrehank, man kan overhovedet ikke få et ord indført. Imellem alt hendes sladder, forsøger hun at så tvivl om, hvor troværdige nogle af de andre personer i løbet er. Skulle det endelig lykkes gruppen at få indført et ord, sælger hun første klasses hjemmebrændt whisky, som hun ved både sømanden og vagabonden Sætter pris på. Prisen. for en flaske whisky er 1000 daler.

 

Sidst men ikke mindst skal det nævnes at hvis et hold fuldstændig taber tråden skal de selvfølgelig hjælpes tilbage i løbet, måske ved at lede dem hen til en af de væsentlige oplysningskilder.

Rollespilsløb

Deltagerne starter på et klasssisk smuglerløb. De opdager dog hurtigt at der er forskellige poster/personligheder i området, som til sammen har brikkerne i et mysterie, som skal løses.

Deltagerantal:

Minimum 4 hold af 3 -7 deltagere. Minimum 10 personer til poster.

Materialer:

Relevant udklædning. Penge(dalere - 50'daler sedler er passende). Snor skattekort flasker med "whisky". Se i øvrigt posterne.

Sted:

Ude. Der må gerne være 100-150m mellem posterne!