Ånden i glasset

+ Gammel overtro eller en måde at kommunikere med åndeverdenen !

Ånden i glasset er ikke en leg, men en måde at kommunikere med åndeverdenen på. Der er mange holdninger til "spillet" ånden i glasset. Derfor kan vi kun anbefale, at man har respekt for spillet og kræfterne af de ånder man kunne komme i kontakt med. Følg reglerne og ikke mindst afslut spillet på forsvarlig vis. Lad for alles skyld ikke ånden komme ud af glasset på en uhensigtsmæssig måde under spillet, og sig pænt farvel ved spillets afslutning. Spillet bør ligeledes ikke spilles af helt unge børn.

Der findes en masse spændende mytologi og regler om spillet – sikkert også flere end der er beskrevet her. Prøv at finde flere informationer om spillet inden i går i gang. Det er spændende læsning.

Spilleplade:

Alle Bogstaverne i alfabetet fra A til Å. Tallene fra 0 – 9. Ordene JA, NEJ og FARVEL skrives på et stykke papir. Bogstaver, ord og tal klippes ud hver for sig. Alfabetet og tallene fra 0 til 9 lægges i en cirkel på et bord med en glat overflade. Ordene JA, NEJ og FARVEL lægges inde i cirklen. På hver af bordets 4 hjørner stilles der et tændt stearinlys og der lægges ligeledes en sølvmønt i hvert hjørne (det kan også være fire genstand i sølv)

Lysene og sølvets placering bør stemme overens med de 4 verdenshjørner.

Om Rummet som spillet spilles i:

Rummet skal være uforstyrret af udefrakommende under spillet.

Rummet må kun være sparsomt oplyst af stearinlys under spillet (stearinlysene må ikke være sorte eller røde).

Der må ikke hænge spejle eller være andre spejllignende flader i rummet, hvor der spilles. Som sagt er der flere overbevisninger også om hvor vidt der må være spejle og spejllignende overflader i rummet, hvor der spilles. Nogle er i den tro at Du kan med fordel spille ånden i glasset i et rum med flere ophængte spejle. Da der menes at spejle være med til at tiltrække ånden i glasset, og hjælpe kommunikationen med at manifestere sig. I nogle "overbevisninger" er spejlene en åndelig port som giver ånderne adgang til spillet, for andre er spejle en katalysator som hjælper underbevidstheden med at folde sig ud.

Rummet som spilles i bør ikke være et soveværelse eller et opholdsrum som du befinder dig ofte i.

Der bør være ventilation i rummet. Et vindue der står på klem eller lignende.

Start spillet:

Tænd stearinlysene, Sluk det elektriske lys i rummet. Tænd et ekstra stearinlys og placer det i midten af cirklen af tal og bogstaver.

Deltagerne skal nu sætte sig om cirklen. Glasset placeres i cirklen med bunden op, over det lys der stod i cirklen Lyset slukkes med glasset og røgen fanges et kort øjeblik inde i glasset. Deltagerne Ånder/puster ned i det samme glas. Glasset placeres på bordet med bunden op.

Den gode ånd!

Vær sikker på, at det er en god ånd som er i glasset før spillet begynder. Alle deltagere tager hinanden i hænderne og siger højt i kor: ”Jeg vil godt have en god ånd i glasset” Alle deltagere placere deres ene finger på bunden af glasset.

Deltagerne starter nu spillet ved at se om der er en god ånd i glasset. En deltager stiller spørgsmålet: ”Er der en god ånd i glasset”. Går glasset op på JA, så er der en god ånd i glasset. Går glasset hen på Nej, så er der en dårlig ånd i glasset. Er der en dårlig ånd i glasset, så skal man stoppe spillet ved at sige farvel til ånden og lade ånden sige farvel. Efterfølgende smadres glasset.

Hvis der er en god ånd i glasset, så kan deltagerne stille spørgsmål. Stil et spørgsmål ad gangen. Sig spørgsmålet højt og klart ud i rummet. Formuler jer klart og tydeligt, så spørgsmålet ikke kan fejlfortolkes. Lad ånden få tid til at svarer før der stilles et nyt spørgsmål.

Spørgsmål:

I troen på, hvem ånden kunne være - se afsnittet om ånden, så er der spørgsmål deltagerne IKKE må stille ånden i glasset:

I må IKKE spørge om hvornår i skal dø eller, hvornår andre skal dø.

I må IKKE spørge om gud(guderne) eller livet efter døden(åndeverdenen).

I må IKKE spørge om eller til, eller på anden måde lave henvisninger til djævelen.

I må IKKE spørge ånderne om fysiske tjenester. Det indikerer at i foreslår en byttehandel og at i vil indgå i et tilhørsforhold. Så ikke noget med at spørge ånden om at den vil tæske Hanne fra 7b. I må ikke sætte jer i den situation, hvor en ånd har krav på en tjeneste fra jer.

Ingen kan lide en Spørgejørgen! Undlad at stille et hav af spørgsmål til ånden. Find nogle få vigtige spørgsmål, som er relevante for en eller flere af deltagerne lige nu. Den deltager som har et personligt spørgsmål skal ligeledes stille det.

Hav respekt for ånden. INGEN frække spørgsmål. Et godt spørgsmål efter i har hørt om det er en god ånd i glasset kan være: Har du lyst til at besvare vores spørgsmål i aften?

Husk igen! Sig spørgsmålene højt og klart ud i rummet, et spørgsmål af gangen, og lad ånden svarer. Formuler jer klart og tydeligt, så spørgsmålet ikke kan fejlfortolkes.

Under spillet:

Det er vigtigt at når alle har lagt deres finger på glasset, at de ikke fjerner deres finger igen før spillet, er slut og ånden har sagt farvel. Glasset må ligeledes ikke væltes eller fjernes fra bordet før ånden har sagt farvel.

Hvad kan der ske, hvis spillets regler ikke overholdes:

Ånden kan slippe ud og manifestere sig selv! En ånd kan manifestere sig ved at slukke stearinlysene, kaste ting rundt i lokalet eller klæbe sig til en uheldig deltager og deltagere kan besvime.

Afslut spillet. Sig farvel til ånden:

Det er vigtigt at sige farvel til Ånden før spilet afsluttes eller, hvis det er en dårlig ånd som i har fået i glasset.

Sig: ”tak for hjælpen” – også selvom ånden ikke nødvendigvis har været så hjælpsom.

Eller sig et simpelt ”Farvel”. Når ånden flytter glasset op til farvel, så bør det være sikkert at afslutte spillet.

Om Ånden!

Der findes flere teorier om, hvilket ånder man får fat på gennem dette spil. Uanset hvilken teori, så menes det kan det være farligt at kontakte åndeverdenen. Om ånden høres oftest følgende udsagn om hvad de er:

Ånden er en afdød, og en ånd fra en afdød er selvfølgelig ikke alvidende. Man må derfor ikke stille alle former for spørgsmål, da det vil kunne gøre ånden vred på spillerne af spillet.
Ånden ved intet om, hvornår man skal dø, som ellers er et meget populært spørgsmål. Derfor bør man afholde sig fra at stille dette spørgsmål og lignende, da ånden stadig kan stadig skramme folk ved at lade som om.

Ånden er en Astral ånd. Der findes flere niveauer af ånder og disse astralånder er lave ånder. De er oftest ikke menneskelige de kan være uintelligente, drille og være ubehagelige (inden for kristendommen ville man kalde dem dæmoner). Disse ikke-menneskelige ånder de er ofte stærkere end "normale" ånder. Man bør derfor holde sig langt væk fra dem. For de kan skade mennesker både fysisk og psykisk.

Ånden, som ”fanges” i glasset, er en "Klæbe ånd"- og en slags snylter. Disse Ånder klæber sig fast på et menneske og trækker på deres energi, ofte er man ikke klar over at man har fået en ubuden gæst. Det kan også, hvis det får lov til at stå på i længere tid, skade den involverede person både fysisk og psykisk.

Uanset hvilken ånd det må være, som befinder sig i glasset, så er det vigtigt at vide at det er en god ånd, som befinder sig i glasset inden spillet påbegyndes og ligeledes sige farvel til ånden når spillet afsluttes.

Andre retningslinjer (her er der igen forskellige overbevisninger):

- Stearinlysene som bruges til at oplyse spillepladen og rummet bør ikke være røde eller sorte da tændte stearinlys i disse farver tiltrækker negativ energi. Brug hvide stearinlys

- Undlad religiøse genstande i rummet hvor der spilles.

- Ånden i glasset bør ikke spilles regelmæssigt. Ånden i glasset bør højst spilles få gange om året.

- Ånden i glasset må ikke spilles alene.

- Spil ikke spillet i alkoholpåvirket tilstand.

- Undgå at pjatte og småsnakke under spillet.

- Hav ikke baggrundsmusik et fjernsyn, mobiltelefoner, computere eller lignende kørende i baggrunden til at skabe uro. Fordyb jer i seancen. 

Materialer: 

Minimum 5 lys, 4 sølvmønter eller ting af sølv, papir, blyant, saks.

Det er en god ide at vide, hvilke spørgsmål man vil stille inden spillet starter.

Deltagerantal:

3 til 7. Spillet kan ikke spilles alene. Spillet må ikke spilles i påvirket tilstand.

Sted:

Et mørkt rum, hvor man kan sidde uforstyrret. Rummet kan være sparsomt oplyst af stearinlys (ikke sorte eller røde)

Andre navne for legen: