Kommunikation

Gør det rigtige

En deltager sendes ud af lokalet. Resten af gruppen bestemmer, hvad denne deltager skal gøre når han/hun kommer tilbage! 
Deltagerne i rummet viser løsningen de aftaler for hinanden så alle ved, hvordan det skal se ud når den sidste deltager kommer ind igen og skal gøre det!

Deltageren som er sendt ud for døren, får til opgave at komme tilbage ind i rummet når de resterende deltagere kalder. Når Han/hun kommer ind igen skal hun gøre som de andre ønsker ved at prøve sig frem.

Vedkommende kaldes ind igen. Deltageren prøver sig nu frem og hver gang deltageren gør noget rigtigt klapper nogle. Når deltageren gør det hele rigtige så klapper alle – hvis hun gør noget der ikke er aftalt, sker ingenting, ikke en lyd.

Deltageren skal derfor prøve sig frem til at gøre som holdet ønsker.

For at gøre legen lettere kan der aftales, at der skal imiteres noget specielt eksempelvis et dyr eller en idrætsgren, eller at deltageren skal sætte sig et bestemt sted i lokalet på en bestemt stol. Eller opgaven involvere en ting som er lagt frem til deltageren. Man kan også vælge at give deltageren 1 - 3 aftalte stikord. Det handler ikke om at lave umulige og alt for aparte opgaver.

Eksempel:

Opgave: Deltageren skal sætte sig på en bestemt stol i rummet.

-Når deltageren sætter sig på en stol, så klapper nogle.

- Når deltageren bevæger sig i den rigtige retning, så klapper nogle andre.

- når hun har fundet stolen så klapper andre.

- Når deltageren flytter en stol, så klapper andre, forudsat stolen deltageren skal sidde på ikke står det rigtige sted.

- når deltageren gør flere rigtige ting sammen så klapper flere og flere. Deltageren vil derved få en fornemmelse af at jo flere der klapper, jo tættere er hun/han på løsningen.

- Når deltageren til sidst sætter sig det rigtigste på den rigtige stol, eller har løst sin opgave korrekt, så klapper alle. Alle kan evt rejse sig og klappe.

Evaluering:

Efterfølgende kan der tales om vigtigheden af kommunikation.

Deltagerantal: 5 - 36. Jo flere der er med, jo mere intimiderende er øvelsen for den der skal "gøre det rigtige".

Materialer: Afhængigt af hvordan i facilitere øvelsen.

Sted: I et rum hvor der kan skabes ro for deltagerne omkring øvelsen.