Tillid

Er der nogen der har en tier?

Mennesker har ofte en manglende fornemmelse af hvad der skaber tillid hos dem, hvorfor og i hvor høj grad der kan manipuleres med denne tillid. Denne øvelse virker godt blandt nye grupper af deltagere som vil diskutere tillid og hvor langt man vil strække sin tillid. Øvelsen kan ligeledes bruges til hold som har et arbejdsfællesskab.

Instruktøren præsenterer sig for gruppen, og spørger: ”er der nogle der har en tier” Instruktøren bør vente tålmodigt til der er en deltager som tilbyder en tier.

Når der er en deltager, der tilbyder en tier, så går instruktøren over til denne deltager og tager fat i tikronen sammen med deltageren inden han tager den og går spørger instruktøren denne deltager:  ”Hvad er dine forventninger til dette kursus” eller ”Hvad er dine forventninger til dette firma og dine personlige ambitioner (hvis øvelsen bruges til firmaer)”

Med andre ord: ”hvad forventer du får med hjem fra kurset” eller ”hvor forventer du dig dit firma bevæger sig hen” Når personen som har givet tikronen har besvaret spørgsmålet, så tager instruktøren tikronen og går over til en anden tilfældig deltager i gruppen, giver ham/hende tikronen, og spørger ham/hende om de samme spørgsmål. Efter denne deltager har givet sit svar, så får denne deltager tikronen. Instruktøren spørger gruppen igen: ”hvem har en halvtredser” En deltager finder en halvtredser og instruktøren gentager sine spørgsmål til denne deltager. Når en ny deltager har fået halvtredseren efter samme fremgangsmåde som med tikronen, så spørger instruktøren igen: ” hvem har en hundredkroneseddel”. Igen tager instruktøren hundredkronesedlen og pengene skifter hænder. Efter hundredkronesedlen har skiftet hænder stopper instruktøren øvelsen og beder deltagerne om at levere pengene tilbage til deres rettidige ejermænd. Derefter forklarer instruktøren vigtigheden af tillid blandt deltagerne i en gruppe.

Instruktøren får deltagerne til at reflektere i stilhed om det at tage risikoen at tilbyde sine penge og have tillid til at de ville blive leveret tilbage. Spørgsmål til refleksion kan være:

”Gav du frivilligt dine penge”, ”hvad var din risikovurdering”. ”Hvad da beløbet var på halvtreds og hundrede kroner.” ”Følte du dig lidt kuet af situationen – syntes du de der frivilligt gav deres penge var nogle fjolser”

Instruktøren bør fortælle at spørgsmålene om håb og forventningerne var et trick til at få deltagerne til at udvise tillid og give deltagerne noget at tænke over mens øvelsen udspillede sig.

Bag efter sætter deltagerne ord på deres tanker

 

Instruktøren bør være opmærksom på overensstemmelsen i deltagernes svar, som gav og modtog penge. En gruppe som har samme vision eller mål med kurset kan bruge disse svar til at starte en proces, der definerer gruppens fælles mål og lave en samlet vision for gruppen.

Gruppen evaluerer øvelsen sammen, angående tillid og evt. deres fælles visioner.

Deltagerantal: 8 - 12

Materialer:

Sted: 

Andre navne fra øvelsen: Træstammen