Mørkeleg

Eller: Vampyrleg

Mørkeleg

Kan du finde dem der gemmer sig i mørket?

Legen leges af flere deltagere i et mørkt rum. En deltager går udenfor rummet og tæller til ti eller 100. Imens gemmer de andre deltagere sig i det mørkerum. Legen bliver sjovere hvis det er et stort rum med gode muligheder for at gemme sig. Efter deltageren der har tællet til 100, prøve at finde de andre og de andre må gerne løbe rundt. derefter leges legen ligesom fangeleg og gemmeleg bare i mørke i et stort rum. Men når deltageren fanger en, skal personen gættes, hvis der bliver gættet rigtig sætter den person der blev fundet sig på et aftalt sted og venter til alle er fundet, hvis der bliver gættet forkert, løber personen bare videre og må gemme sig igen!
Legen gøres kun bedre hvis der er sat musik til.
 
Mørkeleg variation 1 - vampyrleg

Deltagerne tager bind for øjnene. En er vampyr. Vampyren har ikke bind for øjnene.
Vampyren skal "bide" så mange mennesker som muligt uden at blive opdaget.
Vampyren "bider" således. Vampyren er udstyret med en tusch. Han skal snige sig ind på sit offer og tegne en streg på halsen af vedkommende. Lykkes det vampyren uden at han bliver fanget af et menneske, er offeret død og går ud af legen. Bliver vampyren fanget bytter han plads med mennesket, der fangede ham. Fanger man en anden skal man give sig til kende. Hvis to mennesker "fanger hinanden" skal de fortsætte legen som intet var hændt.
Husk at være forsigtig med tuschen, der må ikke prikkes med den.
Materialer: Et stort rum, tusser.
  
Mørkeleg variation 2 - vampyrleg

Til denne leg skal man gerne være ti deltager eller flere. To deltagere skal være vampyrer og resten er mennesker. Legen skal foregå i et helt mørkt rum. De to vampyrer har hver deres base i rummet. Det gælder om for vampyrerne at fange flest mennesker. Vampyrerne skal føle sig gennem mørket og finde et menneske. når de har fat i et skal de råbe højt, gerne med en uhyggelig stemme "Vampyrerne har dig". Så bliver lyset tændt og det fangede menneske skal hurtigt føres tilbage til vampyrens base. Når det er sket, slukkes lyset igen og vampyrerne skal søge videre efter flere mennesker. Det betyder at menneskene er nødt til at flytte sig rundt hele tiden når lyset er slukket. Legen slutter når alle mennesker er fanget og den vampyr der har fanget flest har vundet. Hvis vampyrerne fanger hinanden vælges der to nye vampyrer og legen fortsætter. hvis den vampyr der bliver fanget af den anden når at råbe "Dracula" inden lyset tændes fortsættes legen med de to vampyrer som fangere.
Materialer: Et mørkt rum. En til at styre lyset - det kan være en lommelygte.
  
Mørkeleg variation 3 - vampyrleg

Alle deltagere får bind for øjnene. En udpeges i al hjemlighed til at være vampyr.
Vampyren skal nu finde menneskene og gøre dem til vampyr.
Hvis to deltagere møder hinanden skal de sige en lyd for eksempel: ”Uuuuu.” Kun menneskene kan tale.
 Så hvis en person møder en der ikke ”taler” (og er vampyr) bliver vedkommende vampyr.
Hvis to vampyrer møder hinanden bliver begge vampyrer mennesker.
Legen stopper når alle er vampyrer.

Deltagerantal:

4 til 20

Materialer:

Bind for øjnene og eller mørke rum.

Sted:

Ude og inde.

Download:

-